Frågor & svar

Det kommer mycket frågor om reglerna så vi vill förtydliga lite.

Hur publicerar jag mina bilder?

  • Du behöver en blogg eller ett Instagramkonto.
    Exempel på bloggportaler: wordpress.comblogg.seblogspot.com
  • Om du även bloggar om annat innehåll i samma blogg eller på Instagram måste du skapa en kategori, en VÄRLDSUNIK hashtag eller etikett som du kopplar dina inlägg mot.
    Det är denna vi sedan länkar till.
    Har du valt Instagram? Läs mer i det här inlägget>>
  • På din blogg ska vår logga finnas, med en länk till 365 FOTONS startsida. Loggan finner du i högerspalten.
    Du kan också ha loggan som länkad bild längst ner i varje inlägg. På Instagram får du istället skriva in webbadressen hit till centralbloggen.
  • Anmäl dig via vårt webbformulär: Anmälningsformulär >>>
    (OBS! Det räcker inte att anmäla sig i en kommentar här på bloggen.)

Hur ska inläggen se ut?

  • Skapa ett separat inlägg per bild/tema!
  • Du får tolka årets teman i vilken ordning du vill, men varje tema får bara tolkas en gång.
  • När du döper ditt inlägg är det viktigt att du får med vilket tema du skildrar samt vilket nummer i ordningen ditt inlägg är. Detta för att man lätt ska kunna se hur långt du har kommit i utmaningen.
    Exempel ”319: Trappa (1 av 365)”.
    Det betyder alltså = tema 319: Trappa (ditt första inlägg av 365). deltar du på halvfart så blir naturligtvis motsvarande numrering: ”319: Trappa (Bild 1 av 180)”.
  • Lägg gärna ut temalistan på bloggen och länka orden till dina inlägg!
  • Tänk på att underlätta för kommentarer på din blogg/hemsida! Att få feedback är halva nöjet. (Har du valt att använda Instagram får du vara beredd på att inte få lika mycket feedback av samtliga deltagare, eftersom den portalen kräver medlemskap.)
    Tillåt bloggkommentarer via Namn/URL! Undvik helst system som medför att den som vill kommentera måste vara inloggad någonstans.
    Tänk också på att krav på krånglig ordverifiering kan verka avskräckande.

Hur ska jag kommentera?

  • Lämna gärna konstruktiva synpunkter på andra deltagares bilder. Många vill ha både ris och ros för att utveckla sin teknik och sitt bildseende. Kommentera exempelvis komposition, beskärning, fokus, färgval, tematolkning. Kommentarer i stil med ”Vilken söt katt!” ger inte fotografen särskilt mycket…
  • När du själv får synpunkter, ta det inte som personlig kritik utan se fotoutmaningen som just vad den är: en utmaning för dig själv och en chans att få ännu roligare med din kamera.
  • När du svarar på en kommentar som du har fått, gör det helst i bloggen tillhörande den som har skrivit den. På så sätt får ni igång kontakt och ett utbyte.
    (Kanske har du själv ställt en fråga hos någon; det är mycket lättare om du får svar hos dig själv istället för att du ska behöva leta hos den andre.)

Hur ska besökarna hitta till min blogg?

  • När kriterierna ovan är uppfyllda och du har börjat lägga ut dina foton kommer vi att markera dig som aktiv i deltagarlistan i bloggens högerspalt.
    Maila och tala om när du är igång!

Får jag använda bilder jag har tagit tidigare?

  • Nej, bilderna ska vara tagna under det året som utmaningen gäller.
  • Du kan ta fotona när som helst på året; om du vill publicera januaribilder i december, eller 20 inlägg under samma dag är det alltså okej.

Hur gör jag om jag tycker att något tema är för svårt?

  • Under året kan du byta ut max 52 av de förutbestämda teman som finns på listan mot egna teman. Deltar du på halvfart är det 26 teman som får bytas ut. Markera tydligt vilka du själv har hittat på!
    (Var kreativ: det är dessa nyskapade teman som vi sedan använder som bas för kommande års temalista!)
    Du behöver INTE stryka några ord eller ange vilket tema du byter ut, det ger sig under årets lopp. Det kan visa sig vara oförståndigt att välja bort ett tema man tror att man inte ska komma att hitta – plötsligt finns motivet där!
  • Ett bra tips är att ha en separat sektion nedanför temalistan (eller ett separat inlägg) där du skriver in dina egna teman och länkar till inläggen. Det är mycket lättare för administratörerna att sammanställa nästa års temalista då.

Vad händer om jag inte lägger ut bilder på ett tag?
Eller om jag tröttnar?

  • Administratörerna tar bort namnet från listan på bloggens startsida om någon inte har varit aktiv under 1,5 månad (6 veckor). Detta för att det ska bli enklare för deltagarna att hitta vilka andra som är aktiva och kunna njuta av och kommentera varandras foton.
  • Blir du aktiv igen är det bara att meddela oss via mail så lägger vi in dig igen!
  • Har du anmält att du vill delta på halvfart men märker att det flyter på bra? Då kan du bara meddela att du vill gå upp på helfart så flyttar vi ditt namn.

Vad gör jag när jag blir klar?

  • Då mailar du till oss så markerar vi i deltagarlistorna att du har gått i mål.

Reglerna hittar du HÄR.

One comment

Comments are closed.